ربات‌های آینده در کنترل آتش سوزی جنگل‌ها

ربات‌های آینده در کنترل آتش سوزی جنگل‌ها
0

توسعه فناوری‌های مرتبط با ربات‌های آینده جهت ارسال اطلاعات و کنترل آتش‌سوزی‌های طبیعی در جنگل‌ها

پایگاه اطلاع رسانی ایران رصد، به نقل از سایت تک اکسپلور، محققان یک مرکز فناوری در کشور استرالیا در حال پژوهش بر روی فناوری ربات‌های آینده هستند که قادر به حرکت مستقل در جبهه‌های آتش سوزی طبیعی جنگل‌ها و ارسال اطلاعات ارزشمندی به ستادهای آتش نشانی خواهند بود.

آتش‌سوزی‌ها می‌توانند با سرعت شگفت‌انگیزی حرکت کنند. زمین، میزان پوشش گیاهی و آب و هوا همگی تأثیر زیادی بر چگونگی گسترش آتش دارند. یک قدم جلوتر ماندن کار ساده ای نیست، اما محققان آتش سوزی ما روی آن کار می کنند.

آتش نشان ها باید بدانند که آتش سوزی های بوته ها کجا هستند، تا چه اندازه و با چه سرعتی می توانند گسترش پیدا کنند و چقدر می توانند خطرناک شوند. به خصوص زمانی که بیش از یک آتش برای اولویت بندی وجود دارد.

اما دریافت اطلاعات روی زمین اغلب می تواند آتش نشانان را به طور خطرناکی به آتش سوزی های فعال نزدیک کند. پهپادها می توانند منظره ای از آسمان ارائه دهند. اما آنها با دود و باد مبارزه می کنند، برای پرواز به مجوز نیاز دارند و عمر باتری محدودی دارند.

دانشمندان در مرکز فناوری های پیشرفته کویینزلند (استرالیا) در حال کار روی ربات هایی هستند که قادر به رفتن به درون جبهه‌های آتش خواهند بود. برخی از این ربات ها روی پای خود راه می روند و برخی دیگر روی مسیرهای ریلی. این ربات ها با رسیدن به جبهه آتش می توانند اطلاعات ارزشمندی را برای ستادهای آتش نشانی ارسال کنند. این اطلاعات شامل مکان آتش سوزی، مسیر حرکت آتش و میزان وجود سوخت (برای آتش) در مسیر هستند.

این ربات ها قادر به حرکت بطور مستقل به سمت جبهه آتش و بازگشت از آن و همچنین تهیه تصاویر، موقعیت مکانی و سایر نتایج هستند. ربات ها این اطلاعات را به پلتفرم هایی بر پایه ابر (cloud-based) منتقل می‌کنند و مقامات از راه دور قادر به نظارت بر آنها هستند.

ربات‌های آینده

دانشمندان مرکز فناوری‌های پیشرفته کوئینزلند Data61 روی ربات‌هایی کار می‌کنند که می‌توانند به جبهه‌های آتش سفر کنند. برخی روی پاها حرکت می کنند و برخی دیگر در مسیر حرکت می کنند. پس از حضور در جبهه، آنها می توانند اطلاعات ارزشمندی را به ستاد آتش نشانی ارسال کنند. این شامل محل آتش سوزی، حرکت آن و میزان سوخت در مسیر آن می شود.

این فناوری هنوز در حال توسعه است. سال گذشته تیم رباتیک Data61 ما به خدمات آتش نشانی نشان داد که چگونه این روبات ها می توانند در هنگام آتش سوزی در جنگل کمک کنند. آنها به نمایندگانی از خدمات زمین و حیات وحش کوئینزلند، Firesticks Alliance، و Digital Earth استرالیا، و همچنین محققان و توسعه دهندگان دانشگاه کوئینزلند، کاتالینک و وناکا تظاهرات کردند.

ربات هایی که در خط مقدم با آتش می جنگند

این ربات ها قادر خواهند بود به طور مستقل به سمت جبهه آتش حرکت کنند. آنها می توانند تصاویر، موقعیت های جغرافیایی و نتایج دیگر را ثبت کنند. آنها آنها را به یک پلتفرم مبتنی بر ابر منتقل می کنند، که مقامات می توانند از دور نظارت کنند.

لیزرهای سنجش از راه دور روی برد نیز می توانند تراکم درخت و برگ را اندازه گیری کنند. این به پیش بینی میزان سوخت در مناطق اطراف کمک می کند.

تام لو، دانشمند ارشد تجربی، گفت ربات ها در مناطقی مستقر خواهند شد که برای آتش نشانان بسیار خطرناک است.

تام گفت: با استفاده از این پلتفرم آنلاین، می‌توانید نقشه‌ای از آنچه روبات‌های زمینی پیدا کرده‌اند را مشاهده کنید.

“اگر تعدادی از این ربات های زمینی را داشتید که در مقابل آتش جستجو می کردند، حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار داشتید. سپس می توانید آن را با داده های یک هواپیمای بدون سرنشین و حتی اطلاعات جمع آوری شده از رسانه های اجتماعی ترکیب کنید. “

در حالی که این فناوری هنوز در حال توسعه است، این ربات ها در عرض چند سال می توانند آتش های واقعی را مهار کنند.

تام گفت:

“انتظار ندارم امسال شاهد کارکرد اینها در آتش سوزی های فعال باشیم، اما تا پایان دهه فکر می کنم این احتمال بسیار زیاد است.”

بیست سال پیش، مردم انتظار نداشتند که از پهپادهای هوایی در آتش نشانی مانند الان استفاده شود. و احتمالاً ۱۰ سال از روبات های زمینی جلوتر هستند.

تلاش تحقیقاتی بین المللی

ناویندا کوتگه، مدیر تحقیقات سیستم های فیزیکی-سایبری، گفت ربات های زمینی می توانند جان انسان ها را نجات دهند.

ناویندا گفت:

این ربات‌های زمینی می‌توانند روش مبارزه با آتش‌سوزی‌های خطرناک را تغییر دهند.

آنها توانایی درک محل قرارگیری جبهه های آتش و بارهای سوخت در جنگل یا بوته را از طریق پلت فرم وب در زمان واقعیدارا بوده و این برای آتش نشانان ارزشمند بوده و این مهم ترین مزیت این ربات‌ها در عدم نیاز آتش نشان ها به نزدیک شدن به آتش سوزی های بسیار خطرناک است.

این تحقیق بخشی از پروژه سیلوانوس اتحادیه اروپا است. این شامل محققانی از اروپا، استرالیا، اندونزی و برزیل است. Silvanus یک تلاش بین المللی برای توسعه یک پلت فرم مدیریت مقاوم سازی جنگل در برابر خطرات طبیعی است. هدف آن پیشگیری و سرکوب آتش سوزی در صورت نیاز است.

این پلت فرم از تصمیم گیری برای کمک به مقامات برای آمادگی بهتر برای آتش سوزی پشتیبانی می کند. آن همچنین به ساده کردن واکنش در هنگام وقوع آتش سوزی کمک می نماید.

این پروژه ارتباطات بی سیم، تشخیص از راه دور و مدل سازی رفتار آتش را یکپارچه می کند. این شامل هماهنگ کردن داده ها از هواپیماهای بدون سرنشین و ربات های زمینی در یک پلت‌فرم واحد برای مقامات آتش نشانی است.

استفاده از فناوری «رباتیک و عملیات کنترل فوجی» کمک خواهد نمود تا ربات‌ها هم همکاری نمایند تا مناطق وسیعی را پوشش داده و اطلاعات را برای مرکز کنترل آتش نشانان خارج از محدوده آتش سوزی فراهم نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید