ابداع شیوه‌ای نوین در هماهنگی عملیات فوجی پهپادها

ابداع شیوه‌ای نوین در هماهنگی عملیات فوجی پهپادها
0

محققان حوزه رباتیک و رایانه شیوه ای جدید برای طراحی مسیرهای عملیات فوجی پهپادها به منظور به حداقل رساندن مصرف سوخت با توجه به ظرفیت‌ باتری‌ها ابداع کردند.

پایگاه اطلاع رسانی ایران رصد، به نقل از سایت techxplore، طی مقاله منتشر شده در توسط دانشگاه کورنل در نشریات IEEE، یک الگوی مسیریابی هوشمند جهت پهپادها ابداع شده است که منجر به شیوه ای نوین در هماهنگی و انجام عملیات به صورت تکی و فوجی توسط پهپادها خواهد گردید. این الگوریم طول مسیر پرواز را کوتاه تر نموده و منجر به مصرف بهینه منابع توان پهپاد خواهد گردید.

پهپادها به عنوان ابزارهای ارزشمندی برای رسیدگی به گستره وسیعی از مشکلات در جهان واقعی به اثبات رسیده‌اند. این مشکلات شامل مواردی همچون نظارت بر محیط های زیست طبیعی و طرح های کشاورزی تا ماموریت‌های جستجو و نجات و فیلمبرداری صحنه‌های فیلم‌ها از منظره بالا می شود.

چالش اصلی

تاکنون بخش زیادی از این مشکلات با استفاده از یک پهپاد در یک زمان مورد رسیدگی قرار گرفته است به جای اینکه تیمی از چندین پهپاد خودکار یا نیمه خودکار مورد استفاده قرار گیرند.

تیم‌های پهپادی در مقایسه با پهپادهای منفرد می توانند نواحی جغرافیایی گسترده‌تری را پوشش دهند، فیلم‌های بیشتری از صحنه‌های خاص بگیرند یا اینکه ماموریت‌های مورد نظر را سریع‌تر انجام بدهند. از این رو، بسیاری از دانشمندان حوزه رایانه و رباتیک در حال کار بر روی فناوری‌های جدید برای تسهیل استفاده همزمان و هماهنگی مجموعه‌ای از پهپادها بوده اند.

پژوهشگران مقاله منشر شده به تازگی شیوه ای جدید برای طراحی مسیرهایی با حداقل انرژی برای پهپادهای یک تیم معرفی کرده‌اند که به آنها اجازه می دهد بطور موثر و کارآمد، محیط هایی را به عنوان یک تیم در طول ماموریت‌هایی پوشش بدهند.

این شیوه که در نشریه IEEE Robotics معرفی شده است ، میتواند مصرف انرژی تیم‌های پهپادی را با توجه به ظرفیت باتری پهپادها در زمان طراحی مسیرهای آنها به حداقل برساند و همچنین سرعت پرواز را بهینه‌سازی کند.

هدف پژوهش

هدف اصلی این کار تحقیقی جدید ایجاد یک مدل محاسباتی جدید برای هماهنگ‌سازی اقدامات چندین پهپاد است بطوری که بتواند پوشش محیطهایی را در جریان ماموریتها با آگاهی از وضعیت مصرف انرژی ممکن بسازد. این روش جدید بر خلاف بسیاری از چهارچوب‌های معرفی شده قبلی برای طراحی تیم‌های پهپادی، سرعت بهینه پرواز را برای پهپادهای حاضر در یک تیم و محدودیت‌های باتری هر کدام از آنها را در نظر میگیرد.

در آزمایشهای انجام شده مشخص شد که این شیوه جدید مصرف انرژی پهپادها را به میزان ۴۰.۴ درصد کاهش داده است. این رویکرد جدید در آینده می‌تواند استفاده از تیم‌های پهپادی را در شرایط جهان واقعی بخصوص برای انجام وظایف مستلزم زمان‌های پروازی طولانی‌تر مانند بازرسی از زیرساخت‌ها و کشاورزی دقیق و نظارت‌های محیط زیستی ، تسهیل کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید